ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Ես ձգտում ունեի իմ ինքնությունը նաև հողիս միջոցով լվանալու, մաքրելու»

«Ես ձգտում ունեի իմ ինքնությունը նաև  հողիս միջոցով լվանալու, մաքրելու»
20.03.2015 | 00:48

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Շարական» համույթի մեներգիչ, Կոմիտասի և հայ հնագույն երգերի մեկնաբան, «100-ամյակ - 100 համերգ» նախագծի մասնակից ԳԵՎՈՐԳ ՀԱՃԵԱՆԸ:

«100-ԱՄՅԱԿ - 100 ՀԱՄԵՐԳ»


-Գևորգ, պատմեք, խնդրեմ, «100-ամյակ - 100 համերգ» նախագծի մասին:
-Նախագծի մեկնարկը եղել է այստեղ՝ Հայաստանում, «Արամ Խաչատրյան» համերգասրահում, և մինչ օրս աշխարհի մի քանի տասնյակ նշանավոր բեմերում են կայացել «100-ամյակ - 100 համերգ» նախագծի համերգները: Հեղինակը Վարդան Մամիկոնյանն է՝ ծնունդով հայաստանցի, Մոսկվայում ուսանած, Ֆրանսիայում ապրած, այժմ՝ Գերմանիայում՝ Բավարիայում ապրող-ստեղծագործող հայ, որը համաշխարհային բեմերի վրա է հանդես գալիս՝ որպես դաշնակահար: Ես երգում եմ նրա նվագակցությամբ այս նախագծի շրջանակներում: Համատեղ ելույթներ ենք ունեցել Գերմանիայի չորս քաղաքում, Ֆրանսիայում, Կանադայում: Սա պետական ծրագիր է, որը հովանավորում է ՀՀ մշակույթի նախարարությունը: «Փյունիկ» համահայկական հիմնադրամն է ֆինանսավորում նախագիծը, հոգում արտիստների բոլոր ծախսերը, ուղևորության, կեցության հարցերը: Ծրագիրը պիտի ավարտվի 2015-ին: Վարդանի գլխավոր նպատակը հետևյալն է. որպես հայ ստեղծագործող, միջազգային համբավ ունեցող դաշնակահար՝ իր ներդրումը բերել Հայոց ցեղասպանության ճանաչմանը, նրա 100-ամյակի հիշատակմանը: Որպես ճանաչման ճանապարհ նա ընտրել է արվեստը: Եվ այդ ճանապարհը պիտի ընդգրկի ողջ աշխարհի նշանավոր բեմերը: Նա նպատակ ունի հնչեցնելու ոչ միայն հայ դասական արվեստը, հնչեցնելու ոչ միայն հայերի կողմից, այլև այս գործում ներգրավելու օտարներին: Աշխարհի բոլոր այն վայրերում, որտեղ կայացել են «100-ամյակ - 100 համերգ» նախագծի համերգները, ցուցադրվել են ՀՀ մշակույթի նախարարության, «Փյունիկ» հիմնադրամի լոգոները, ինչպես և այն միջազգային, արտասահմանյան կազմակերպությունների լոգոները, որոնք մասնակցել են համերգների կայացման աշխատանքներին: «Փյունիկ» համահայկական հիմնադրամի հիմնադիր Գաբրիել Ջեմբերջյանի դերը շատ մեծ է, իհարկե՝ մեր դատին, մեր պահանջատիրությանը նաև մշակութային լումա ներդնելու այս նպատակն իրագործելու հարցում: Եվ շատ կարևոր է, որ այն դարձավ Հայաստանի Հանրապետության պետական ծրագիր, ընդգրկվեց Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին նվիրված ծրագրերի ցանկում:

«ՀԱՅ ԿՈՄՊՈԶԻՏՈՐԻ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒԹՅՈՒՆԸ ՄԱՐԴՈՒ ՍՐՏԻՆ ՀԱՍՆՈՂ ԱՐՎԵՍՏ Է, ՈՉ ԹԵ ՄԻԱՅՆ
ՀԱՅԻ ՍՐՏԻՆ ՀԱՍՆՈՂ»


-Ինչպե՞ս են ընդունվում այդ խորագրի ներքո կազմակերպված համերգները հայ և օտար հանդիսատեսի կողմից:
-Այս խորագիրը մեզ իրար հետ միացնող, նույնացնող ամենակարևոր գործոններից է: Ճիշտ է, ցեղասպանությունը կատարվել է Արևմտյան Հայաստանում, այնտեղից է, որ հայը տեղահանվել, աքսորվել է, բայց և Արևելյան Հայաստանում է հայը տառապել, կրել դժվարություններ հատկապես այն տարիներին, երբ գոյություն չուներ Հայաստանի Հանրապետություն: Հայն իր մեջ կրում է այդ պատմական հիշողությունը, և դրա արտացոլումը կարելի է լավագույնս տեսնել մեր երգի, մեր արվեստի մեջ: Ե՛վ Հայաստանում, և՛ արտասահմանում հանդիսատեսն այդ հիշատակումով, այդ պահանջատիրական ոգով է գալիս մեր համերգներին: Եվ երբ երգելու ընթացքում ես նաև որոշակի բացատրություններ, մենաբանություններ եմ անում կատարված երգերի վերաբերյալ, դահլիճի հետ փոխադարձ ըմբռնում է տեղի ունենում: Այդ երգերի մի մասը նոր է գրվել՝ Ցեղասպանության 100-ամյակի առիթով: Դրանք այսօրվա մեր պատասխանն են թուրքին: Դրանք գալիս են հաստատելու, որ մենք, թեև ցեղասպանվել ենք, բայց չենք մեռել, ողջ ենք: Վկան մեր այս ստեղծագործություններն են, մեր 100 տարիների ստեղծագործ կյանքը: Այս գաղափարը մեզ միավորում է թե՛ Հայաստանում, թե՛ արտասահմանում:
-Այսինքն՝ արտասահմանյան համերգների հանդիսատեսը և՞ս բաղկացած է հայերից:
-Լինում են նաև օտարազգի ունկնդիրներ: Մեր համերգները ոչ թե հայկական դահլիճներում, հայկական ակումբներում են կայանում, այլ տվյալ երկրի, տվյալ քաղաքի նշանավոր համերգասրահներում: Եվ համերգների տոմսերն ամբողջությամբ սպառված են լինում, որ, անշուշտ, հայ կազմակերպիչների ջանքերի շնորհիվ է լինում: Թե՛ հայ, թե՛ օտարազգի ունկնդիրը գալիս է ունկնդրելու Կոմիտաս, Վարդան Մամիկոնյանի կատարմամբ հնչող Արամ Խաչատրյանի, Առնո Բաբաջանյանի, Բարսեղ Կանաչյանի, ինչպես նաև օտարազգի կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները: Մեզ համար հատկապես ուրախալի է այն, որ օտար երկրում օտար հանդիսատեսը նույնքան բուռն ծափահարում է հայկական երաժշտության կատարումների դեպքում, ինչպես, ասենք, Շոպենի ստեղծագործությունների ժամանակ: Սա վկայությունն է այն բանի, որ հայերը միջազգային մակարդակի արվեստ ունեն, որը ոչնչով պակաս չէ աշխարհի կողմից ընդունված ու սիրված որևէ օտար հեղինակի ստեղծածից: Հայ կոմպոզիտորի ստեղծագործությունը մարդու սրտին հասնող արվեստ է, ոչ թե միայն հայի սրտին հասնող:

«ԱՍՏՈՒԾՈՎ ՀՈՒՍԱՄ, ՈՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆՆ Է ՄԵՐ ՎԵՐՋԻՆ ԿԱՅՔԸ, ՄԵՐ ՎԵՐՋԻՆ ՏՈՒՆԸ»


-Դուք մշտակա՞ն բնակություն եք հաստատել Հայաստանում:
-Այո՛: Արդեն տասը տարուց ավելի է, որ տեղափոխվել եմ և մշտական բնակություն հաստատել Երևանում՝ տիկնոջս և որդուս հետ: Մուսալեռցի ծնողների զավակ եմ, ծնվել եմ Լիբանանում՝ Անջարում: Կինս Բեյրութում է ծնվել: Տասը տարի Քուվեյթի ազգային վարժարանում ուսուցիչներ ենք եղել, այնուհետև տեղափոխվել Հայաստան վերջնականապես: Աստուծով հուսամ, որ Հայաստանն է մեր վերջին կայքը, մեր վերջին տունը:
-Ի՞նչ շարժառիթ Ձեզ բերեց Հայաստան, անկախ պետականություն հռչակվելու հանգամա՞նքը:
-Մանկուց ի վեր՝ դեռևս չանկախացած Հայաստանը, հայրենիքը մեր դաստիարակության ծիրի մեջ էր: Մենք մեծացել ենք հայրենասիրական երգերի, Մուսա լեռան պատմությունների ոգով, փայփայել Հայաստան գալու, այստեղ մեր տունը վերաշինելու նպատակը: Դաստիարակությունից բացի, շատ հզոր էր հայրենի հողի կանչը, մի բան, որ ամենից կարևորն էր ինձ համար: Ես ձգտում ունեի իմ ինքնությունը նաև հողիս միջոցով լվանալու, մաքրելու: Արտասահմանում կարող ես պահել-պահպանել հայեցիությունդ, հայկականությունդ: Ազգային տեսակիդ համար պայքարդ միշտ գտնվում է առաջնային գծի վրա, բայց այն ուժը, այն ավյունը, որը կարող ես առնել հողից, արտասահմանում գոյություն չունի: Դու մնում ես գրքերի, հայրենիքից եկող լրատվության հույսին, բայց դա բավարար չէ: Հողիդ վրա է, որ պիտի ամրանաս, լիարժեք դառնաս: Հողն ուրիշ ակունք է, ուրիշ էություն է:
-Հայտնի ճշմարտություն է, որ հատկապես Ձեզ նման՝ դասական արվեստին ծառայող մարդիկ Հայաստանում, մեղմ ասած, դժվար են ապրում: Խոսքս վերաբերում է նախ և առաջ սոցիալական դժվարություններին: Ինչպե՞ս եք դրանց դիմակայում:
-Երբ կյանքից ունեցած պահանջներդ կարողանում ես չափավորել, դրանք հարմարեցնել քո անմիջական կենցաղին, քո կյանքի տարրական պայմանների ապահովմանը, կարողանում ես դիմակայել: Ամեն մարդ ծախսում է ըստ իր պահանջի: Ամեն ինչ օգտակար է մարդու համար, բայց կարելի է հրաժարվել շռայլություններից: Ամեն ինչը պայմանավորված է մարդու գրպանի չափով: Ժողովուրդն ասում է. «Ոտքդ վերմակիդ չափով մեկնիր»: Մենք այդպես ենք մտածում, թեև մեր վիճակից դժգոհ չենք. ես չեմ սիրում դժգոհել առհասարակ, փնովելն իմը չէ: Պետք է ստեղծել այն վիճակը, որը քեզ կբերի և՛ ընտանեկան, և՛ սոցիալական հանգստություն:


«ԵՐԳԵԼ ԵՄ ԱՆԳԱՄ ՄԵՐ ԲԱՆԱԿԻ ԽՐԱՄԱՏՆԵՐՈՒՄ ՈՒ ՏԵՍԵԼ ՀԱՅ ԶԻՆՎՈՐԻ ԽԱՆԴԱՎԱՌՈՒԹՅՈՒՆԸ»


-Հայաստանից հիմնականում գնում են ոչ թե աղքատները (աղքատը փող էլ չունի, որ ճանապարհի համար վճարի ու գնա), այլ միջին և ապահովված խավի մարդիկ: Եվ նրանց գլխավոր փաստարկն այն է, թե Հայաստանում չեն տեսնում իրենց երեխաների ապագան: Դուք Ձեր որդու ապագան տեսնո՞ւմ եք այսպիսի Հայաստանում: Կամ հենց ինքը տեսնո՞ւմ է:
-Ես զարմանում եմ, երբ մարդիկ այդպիսի բան են ասում: Իմ երեխայի ապագան իմ Հայաստանի ապագան է, իմ երկրի ապագան է: Այստեղ պետք է շատ նրբորեն մոտենալ հարցին. մենք բոլորս, որ եկել ենք աշխարհ, ինքներս մեզ չենք պատկանում, պատկանում ենք մեր ինքնությանը: Եթե ես այս գիտակցությունը չունենայի, դեռևս 1999 թվին մեկնած կլինեի Կանադա՝ մշտական բնակության: Բայց մենք՝ տեր և տիկին, որոշեցինք, որ մարդը Արևմուտքում առավել ևս ենթակա է ուծացման վտանգին: Եթե ոչ մենք, ապա մեր զավակն անպայման կենթարկվեր այդ վտանգին: Երբ այս մոտեցումով ես նայում հայրենիքիդ, ընտանիքիդ, զավակիդ, ճիշտ գնահատականի ես հանգում: Եթե մենք գնանք, ո՞վ է պաշտպանելու հողը: Հողը մարդով է հող: Որտեղ մարդն է, այնտեղ է հողը շեն: Որտեղ մարդ չկա, հողը առանց հարձակումի, առանց պաշտպանության արդեն իսկ քոնը չէ: Այսպես մտածում է նաև իմ զավակը: Նա սովորում է կոնսերվատորիայի կիթառի բաժնի երրորդ կուրսում: Դասավանդում է երաժշտական երկու դպրոցում: Նրա համար շատ կարևոր են փորձառությունը և այդ փորձառության մեջ՝ ինքնակայացումը: Ինքն իրեն որպես կատարող, որպես դասախոս տեսնելու համար նա շատ է աշխատում: Կայանալու տարբեր հնարավորություններ ունի նա և՛ Հայաստանում, և՛ Հայաստանից դուրս: Հայաստանից դուրս կարող է կատարելագործվել, համերգներ ունենալ, դա չի բացառվում, բայց հետո անպայման պիտի վերադառնա Հայաստան: Այն երջանկությունը, որ մենք մեր հողի վրա ենք, մեր տունը մեր հողի վրա է, արդեն անչափելի է: Որդիս նպատակ ունի, որպես հայ երաժիշտ, աշխարհի բեմերի վրա հայորեն ներկայացնելու կիթառը և հաղթանակած տուն վերադառնալու: Շատ է աշխատում այս ուղղությամբ, ուզում է մեծ հեղինակների գործեր հայեցիորեն կատարել կիթառով, ցույց տալ իր անհատականությունն այդ գործում: Յուրաքանչյուր արվեստագետ ունի այդ ձգտումը: Օրինակ՝ ես, ինչպես «Շարական» համույթի կազմում հանդես գալիս, այնպես էլ իմ անհատական ելույթներում հետամուտ եմ այդ նպատակին: Վերջերս ՀՀ սփյուռքի նախարարության գործուղումով համերգներ եմ ունեցել Ավստրալիայում՝ Ցեղասպանության հարյուրերորդ տարելիցի առիթով: Ինձ հետ էր նաև Հայաստանի Հանրապետության վաստակավոր արտիստ Շուշան Պետրոսյանը: Ես ներկայացրի երգեր, որոնք առաջին անգամ էին կատարվում համաշխարհային բեմում: Երգերի երաժշտության հեղինակը Դանիել Երաժիշտն է: Խոսքերի հեղինակներն են մեր արևմտահայ գրողները: Դանիել Վարուժանի «Անդաստան», Ռուբեն Սևակի «Վրեժին սերմնացանը», Սիամանթոյի «Սուրբ Մեսրոպ» (վերջինս Երևանի Սիամանթոյի անվան դպրոցի օրհներգն է) ստեղծագործությունների հիման վրա են գրվել այդ երգերը: Շատ հետաքրքրական մի բան կար՝ Դանիել Վարուժանի բանաստեղծության հետ կապված: Այն սկսվում է «Արևելյան կողմն աշխարհի խաղաղություն թող ըլլա» տողով: Շատ հատկանշական էր, որ երգի առաջին համաշխարհային կատարումը տեղի ունեցավ հենց աշխարհի արևելյան կողմի ներկայացուցչի կողմից:
-Եվ ոչ պակաս հատկանշական է, որ արևելյան կողմի ներկայացուցչի այդ պատգամը հնչել է Արևմուտքում, որը բացասականորեն վճռական դերակատարություն է ունեցել և ունի արևելյան կողմում չդադարող անհանգիստ, պատերազմական իրավիճակների հարցում:
-Ես բեմից նաև իմ խոսքն ասացի այն մասին, որ հարյուր տարի առաջ ցեղասպանվել է Դանիել Վարուժանը այն պատճառով, որ աշխարհի արևելյան կողմում խաղաղություն չի եղել, և նրա խոսքն այսօր էլ շատ տեղին է հնչում: Հետաքրքիր երգ է նաև Սիամանթոյի «Հույսին համար» և «Արցունքներս» բանաստեղծությունների հիման վրա Դանիել Երաժշտի գրած «Թախծոտ սրինգը և հաղթական շեփորը» երգը: Այնքան գեղեցիկ է ավարտվում այս երգը. երգի վերջում սրինգը դառնում է հայ զինվորի շեփորը. կարելի է ասել, որ Խրիմյան Հայրիկի թղթե շերեփն է այդպիսով վերածվում հայոց բանակի պղնձյա զենքերի: Համերգի ժամանակ հնչեց նաև Դանիել Երաժշտի «Լա մինորը»՝ Մեժելայտիսի խոսքերով, ինչպես նաև Կոմիտասի, այլ կոմպոզիտորների գործեր: Ես հպարտ եմ, որ համերգներով շրջել եմ Հայաստանի բոլոր սահմանամերձ գյուղերում, Արցախում, աշխարհի բոլոր հինգ մայր ցամաքներում, հնչեցրել Կոմիտաս, հայ դասական և հոգևոր երաժշտություն: Երգել եմ անգամ մեր բանակի խրամատներում ու տեսել հայ զինվորի խանդավառությունը: Ես սա իմ հայրենիքի հանդեպ ունեցած պարտքն եմ համարում: ՈՒ այն կատարելու հնարավորությունն ունենալու համար միշտ փառք եմ տալիս Աստծուն:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1911

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ